Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu

Úkazy na obloze ve 12. týdnu

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (19. až 25. března 2007)

Slunce vstupuje 21. března v 1 h 7 min do znamení Berana. Nastává jarní rovnodennost, začíná astronomické jaro.

Měsíc je 19. března v novu, nastává částečné zatmění Slunce, z našeho území však není pozorovatelné. 25. března je Měsíc v první čtvrti. 19. března ve 20 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (358 tisíc km). V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 21.3. večer prochází Měsíc poblíž Venuše, 22. a 23.3. večer jej spatříme nedaleko hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka.

Planety viditelné okem: velmi jasná Večernice – Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Berana) září na večerní obloze až do půl desáté večer, konjunkce Venuše s Měsícem nastává 21. března. Mars (1,1 mag, Kozoroh) svítí na ranní obloze nízko nad jihovýchodem, výrazný Jupiter (-2,2 mag, Hadonoš) vychází hodinu po půlnoci. Planeta Saturn (0,2 mag, Lev) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.

V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace včetně trajektorie nejjasnějších přeletů lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz. V neděli 25. března se u nás zavádí letní čas. Ve dvě hodiny SEČ se ručičky hodinek posunou o hodinu dopředu, na třetí hodinu SELČ.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.