Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 12. týdnu

Úkazy na obloze ve 12. týdnu

Úkazy na obloze ve 12. týdnu (19. až 25. března 2007)

Slunce vstupuje 21. března v 1 h 7 min do znamení Berana. Nastává jarní rovnodennost, začíná astronomické jaro.

Měsíc je 19. března v novu, nastává částečné zatmění Slunce, z našeho území však není pozorovatelné. 25. března je Měsíc v první čtvrti. 19. března ve 20 h prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (358 tisíc km). V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 21.3. večer prochází Měsíc poblíž Venuše, 22. a 23.3. večer jej spatříme nedaleko hvězdokupy M 45 Plejády v souhvězdí Býka.

Planety viditelné okem: velmi jasná Večernice – Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Berana) září na večerní obloze až do půl desáté večer, konjunkce Venuše s Měsícem nastává 21. března. Mars (1,1 mag, Kozoroh) svítí na ranní obloze nízko nad jihovýchodem, výrazný Jupiter (-2,2 mag, Hadonoš) vychází hodinu po půlnoci. Planeta Saturn (0,2 mag, Lev) je nad obzorem v průběhu celé astronomické noci.

V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace včetně trajektorie nejjasnějších přeletů lze získat např. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz. V neděli 25. března se u nás zavádí letní čas. Ve dvě hodiny SEČ se ručičky hodinek posunou o hodinu dopředu, na třetí hodinu SELČ.