Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27. března - 2. dubna 2006)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 1. dubna večer se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády, následující noc je v konjunkci s hvězdou Aldebaran. 28. března v 9 h je Měsíc v přízemí (vzdálenost 359 tisíc km), 29. března ve 12 h 15 min v novu.

Planety viditelné okem: večer po setmění je v souhvězdí Býka pozorovatelný Mars (jasnost 1,1 mag). Před půlnocí vychází jasný Jupiter (prochází souhvězdím Vah, jasnost -2,4 mag). Saturn (0,1 mag, Rak; promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky) zapadá až po půl páté ráno.

Kometa Pojmanski (C/2006 A1) prochází v tomto týdnu souhvězdím Ještěrky, její jasnost klesá z 8,9 na 9,1 mag.

Částečné zatmění Slunce nastane ve středu 29. března. Zatmění začíná ve tři čtvrti na dvanáct a skončí krátce před druhou hodinou odpoledne, s největší fází zakrytí před třináctou hodinou. Další částečné zatmění Slunce bude z našeho území viditelné až 1. srpna 2008. Podrobnosti např. na astro.cz.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.