Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27. března - 2. dubna 2006)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 1. dubna večer se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády, následující noc je v konjunkci s hvězdou Aldebaran. 28. března v 9 h je Měsíc v přízemí (vzdálenost 359 tisíc km), 29. března ve 12 h 15 min v novu.

Planety viditelné okem: večer po setmění je v souhvězdí Býka pozorovatelný Mars (jasnost 1,1 mag). Před půlnocí vychází jasný Jupiter (prochází souhvězdím Vah, jasnost -2,4 mag). Saturn (0,1 mag, Rak; promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky) zapadá až po půl páté ráno.

Kometa Pojmanski (C/2006 A1) prochází v tomto týdnu souhvězdím Ještěrky, její jasnost klesá z 8,9 na 9,1 mag.

Částečné zatmění Slunce nastane ve středu 29. března. Zatmění začíná ve tři čtvrti na dvanáct a skončí krátce před druhou hodinou odpoledne, s největší fází zakrytí před třináctou hodinou. Další částečné zatmění Slunce bude z našeho území viditelné až 1. srpna 2008. Podrobnosti např. na astro.cz.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd