Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27.3. - 2.4. 2006)

Úkazy na obloze ve 13. týdnu (27. března - 2. dubna 2006)

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Vodnáře, Ryb, Berana a Býka. 1. dubna večer se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády, následující noc je v konjunkci s hvězdou Aldebaran. 28. března v 9 h je Měsíc v přízemí (vzdálenost 359 tisíc km), 29. března ve 12 h 15 min v novu.

Planety viditelné okem: večer po setmění je v souhvězdí Býka pozorovatelný Mars (jasnost 1,1 mag). Před půlnocí vychází jasný Jupiter (prochází souhvězdím Vah, jasnost -2,4 mag). Saturn (0,1 mag, Rak; promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky) zapadá až po půl páté ráno.

Kometa Pojmanski (C/2006 A1) prochází v tomto týdnu souhvězdím Ještěrky, její jasnost klesá z 8,9 na 9,1 mag.

Částečné zatmění Slunce nastane ve středu 29. března. Zatmění začíná ve tři čtvrti na dvanáct a skončí krátce před druhou hodinou odpoledne, s největší fází zakrytí před třináctou hodinou. Další částečné zatmění Slunce bude z našeho území viditelné až 1. srpna 2008. Podrobnosti např. na astro.cz.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem