Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 13. týdnu

Úkazy na obloze ve 13. týdnu

Úkazy na obloze v týdnu od 26. března do 1. dubna 2007:

Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 2.4. v 19 h 15 min. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. V noci z 28. na 29.3. prochází poblíž Saturnu a nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka, 29. března ráno nastává konjunkce a zákryt Saturnu Měsícem, úkaz však není z našeho území viditelný. Následující noc spatříme Měsíc poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva, stálice Regulus.

Planety viditelné okem: nejjasnější planetou je Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Berana), září vysoko na večerní obloze a zapadá až před 23. hodinou letního času. Na ranní obloze svítí výrazný Jupiter (-2,3 mag, Hadonoš). Za svítání, kolem půl šesté ráno, vychází načervenalý Mars (1,1 mag, prochází poblíž hranice souhvězdí Kozoroha a Vodnáře), Saturn (0,0 mag, Lev) je viditelný v průběhu celé noci.

V tomto týdnu můžeme dobře pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější z nich bude v Praze viditelný 1. dubna v době od 5 h 9 min do 5 h 13 min. Bližší informace o přeletech pro různá stanoviště lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.