Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 14. týdnu (4. - 10. dubna 2005)

Úkazy na obloze ve 14. týdnu (4. - 10. dubna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 14. týden (4.4.-10.4.2005).

Měsíc: 8. dubna nastává nov. 4. dubna je Měsíc v přízemí, nachází se ve vzdálenosti 368 tisíc km od Země. Tento týden prochází na obloze souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb, Velryby a Berana.

Planety viditelné okem: velmi jasný Jupiter (-2,5 mag) je v souhvězdí Panny pozorovatelný celou noc. Již menším dalekohledem spatříme jeho čtyři nejjasnější měsíce Io, Europu, Ganymeda a Kallista, polohy těchto měsíců vzhledem k Jupiteru najdeme např. ve Hvězdářské ročence pro rok 2005. Planeta Saturn (0,1 mag) je viditelná téměř celou noc v Blížencích nedaleko hvězd Castor a Pollux. Zapadá kolem půl čtvrté ráno. Načervenalý Mars (0,8 mag) svítí na ranní obloze v souhvězdí Kozoroha od půl páté.

8. dubna nastává hybridní (tedy úplné a v části prstencové) zatmění Slunce, nejlépe je viditelné ve Střední Americe. Z našich zeměpisných šířek je nelze pozorovat. Nejbližší sluneční zatmění viditelné z našeho území nastane 3. října letošního roku.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.