Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 2. týdnu (9. - 15. ledna 2006)

Měsíc je 14. 1. v 10 h 48 min v úplňku. Tento týden se promítá do souhvězdí Berana, Býka, Blíženců a Raka. V noci z 9. na 10.1. prochází poblíž hvězdokupy Plejády v Býku, 15.1. večer vlevo od Saturnu a hvězdokupy Jesličky v Raku. Konjunkce s hvězdou Aldebaran nastává 11. ledna.

Planety pozorovatelné okem: téměř celou noc s výjimkou časného ráno je v souhvězdí Berana pozorovatelný načervenalý Mars (zdánlivá hvězdná velikost -0,4 mag), výrazný Jupiter (-1,9 mag) se nad obzorem objevuje kolem půl třetí ráno, promítá se do souhvězdí Vah. Saturn (-0,1 mag) je viditelný v průběhu celé astronomické noci v souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy M 44 - Jesličky.

Zajímavé úkazy: v tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nejjasnější z nich bude viditelný ve středu 11. ledna, stanice poletí v době od 17 h 54 min do 17 h 58 min zhruba od západu k východu; proletí Labutí, souhvězdím Kasiopeja, Perseem a "zhasne" v Býku poblíž dorůstajícího Měsíce. Jasnost -1,0 mag. Další informace o přeletech ISS lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.