Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 2. týdnu

Úkazy na obloze ve 2. týdnu

- od 7. do 13. ledna 2008

Měsíc je 8. ledna ve 12 h 36 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 7.1. je v konjunkci s hvězdou Antares, nejjasnější stálicí v souhvězdí Štíra; nastává zákryt Antara Měsícem, u nás je však nepozorovatelný. 11.1. se Měsíc na obloze přiblíží k Neptunu, 13.1. k Uranu.

Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost –0,9 mag) se objevuje koncem týdne večer nízko nad jihozápadem. Prochází souhvězdím Kozoroha, pozorovací podmínky se budou postupně zlepšovat. Velmi jasná Venuše (-4,0 mag) vychází ráno kolem čtvrt na šest, je stále nejjasnějším objektem ranní oblohy. Promítá se do nevýrazného souhvězdí Hadonoše. Načervenalý Mars (-1,2 mag) je viditelný v průběhu celé noci, najdeme ho snadno v souhvězdí Býka. Saturn (0,5 mag) vychází kolem půl deváté večer, pohybuje se ve Lvu. Planety Uran (ve Vodnáři, 5,9 mag) a Neptun (v Kozorohu, 8,0 mag) jsou viditelné dalekohledem večer po setmění.

Zajímavé úkazy: Na noční obloze jsou stále i menšími dalekohledy pozorovatelné dvě výrazné komety. Kometa 17/P Holmes je viditelná poblíž proměnné hvězdy Algol v souhvězdí Persea, kometa 8P/Tuttle se pohybuje souhvězdím Ryb, počátkem týdne se přesune do Velryby. Pozorování nebude rušit Měsíc.
Během tohoto týdne budou ráno před východem Slunce dobře pozorovatelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Bližší informace o průletech nad naším územím a trajektorii letu lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.