Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15.-21.5 2006)

Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15.-21.5 2006)

Úkazy na obloze ve 20. týdnu (15. - 21. května 2006)

Slunce vstupuje 21. května v 6 h 31 min do znamení Blíženců.

Měsíc prochází souhvězdími Štíra, Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 20. 5. v 11 h 20 min je v poslední čtvrti.

Planety viditelné okem: Jitřenka - Venuše (jasnost -4,0 mag, promítá se do souhvězdí Ryb) září za ranního svítání nízko nad východem. Planety Mars (1,6 mag, Blíženci) a Saturn (0,3 mag, Rak) jsou nejlépe viditelné v první polovině noci; Mars zapadá hodinu po půlnoci, Saturn kolem půl druhé. Výrazný Jupiter (-2,5 mag, Váhy) je nad obzorem celou noc. Nejjasnější čtyři Jupiterovy měsíce jsou viditelné i malým dalekohledem, jejich polohy můžeme identifikovat např. podle grafů ve Hvězdářské ročence na rok 2006.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.