Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 20. týdnu (16.-22.5 2005)

Úkazy na obloze ve 20. týdnu (16.-22.5 2005)

Přehled astronomických úkazů na 20. týden (16.5.-22.5.2005).

Slunce vstupuje 21. května v 0 h 47 min do znamení Blíženců.

Měsíc je 16. května v 10 h 57 min v první čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 16.5. nastává konjunkce s hvězdou Regulus ve Lvu, 19.5. před půlnocí se Měsíc na obloze těsně přiblíží k planetě Jupiter; nastává zákryt Jupitera Měsícem, z našeho území však není pozorovatelný. 21.5. je Měsíc v konjunkci s hvězdou Spika v Panně.

Planety pozorovatelné okem: Na večerní obloze září nízko nad západoseverozápadem velmi jasná Venuše - Večernice (-3,9 mag). Promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hvězdokupy Hyády, 18.5. je v konjunkci s hvězdou Aldebaran. Jupiter (-2,3 mag) je v souhvězdí Panny pozorovatelný v průběhu celé astronomické noci, Saturn v Blížencích (0,2 mag) zapadá po půlnoci. Na ranní obloze je ve Vodnáři viditelný načervenalý Mars (0,4 mag).