Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 21. týdnu 2008

- od 19. do 25. května

Slunce vstupuje 20. května v 18 h 1 min do znamení Blíženců.
Měsíc je 20. května ve 4 h 11 min v úplňku. Týž den v 16 h prochází odzemím, tedy v největší vzdálenosti od Země (406 tisíc km). V tomto týdnu se pohybuje v souhvězdích Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 24. a 25.5. ráno jej spatříme poblíž planety Jupiter.
Planety viditelné okem: Počátkem týdne je za večerního soumraku nízko nad západoseverozápadem pozorovatelný Merkur. Jasnost planety a výška nad horizontem postupně klesá, pozorovací podmínky se zhoršují. V první polovině noci jsou viditelné planety Mars a Saturn; Mars (jasnost 1,4 mag) prochází v tomto týdnu přes známou hvězdokupu M 44 Jesličky v souhvězdí Raka, Saturn (0,7 mag) se pohybuje v souhvězdí Lva. Nejjasnější planetou ranní oblohy je Jupiter (-2,5 mag). Vychází po půlnoci, promítá se do souhvězdí Střelce.
I v tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, časové údaje o průletech lze získat na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem odeslaným na adresu preletyiss@seznam.cz.

Airglow

NIkon d750 + Samyang 24 na Star Adventurer montáži. Panorama na oblohu je ze 6 single shotů 30 sekund, spodek 50 sekund, nasvětlen polskými městy.