Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 21. týdnu

Úkazy na obloze ve 21. týdnu

- od 21. do 27. května 2007:

Slunce vstupuje 21. května ve 12 h 12 min do znamení Blíženců. Na obloze se promítá do souhvězdí Býka nedaleko Plejád.

se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 21.5. večer prochází na obloze nedaleko hvězdokupy M 44 – Jesličky v souhvězdí Raka, 22.5. zakryje planetu Saturn. Následující noc jej spatříme poblíž hvězdy Regulus, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Lva, 28.5. projde kolem Spiky v souhvězdí Panny. 23. května ve 23 h 2 min je Měsíc v první čtvrti, 27. května prochází odzemím (vzdálenost od Země 405 tisíc km).

Planety viditelné okem:
Merkur (jeho jasnost klesá z -0,5 na 0,0 mag; promítá se do souhvězdí Býka nedaleko hranice s Vozkou; v polovině týdne jej spatříme poblíž hvězdy Elnath) je viditelný na večerní obloze; koncem týdne zapadá hodinu před půlnocí. Velmi jasná Venuše (-4,2 mag, Blíženci) zapadá až o půl jedné. Před půlnocí vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš), ve tři hodiny ráno načervenalý Mars (0,9 mag; Ryby, v polovině týdne vstoupí do výběžku souhvězdí Velryby). Saturn (0,5 mag, Lev) je viditelný hned zvečera, počátkem týdne zapadá dvě hodiny po půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 22. května večer nastane zákryt planety Saturn Měsícem, úkaz je viditelný i z území naší republiky, i když jen v nevelké výšce nad západojihozápadem a navíc před koncem občanského soumraku. Zákryt začíná před půl desátou večer, výstup planety z měsíčního kotouče nastává zhruba o hodinu později. Následující zákryt Saturnu Měsícem se odehraje až 4. ledna 2025. Bližší informace a časové údaje najdete např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
V tomto týdnu začíná období viditelnosti ranních jasných přeletů Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace získáte např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.