Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 22. týdnu 2008

- od 26. května do 1. června

Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 27.5. ráno projde 0,3° severně kolem planety Neptun, 29.5. ráno poblíž Uranu. 28. května ve 4 h 56 min je v poslední čtvrti.
Planety viditelné okem: V první polovině noci jsou viditelné planety Saturn a Mars. Saturn (jasnost 0,7 mag) prochází Lvem, načervenalý Mars (1,4 mag) se pohybuje v Raku nedaleko hvězdokupy Jesličky. O půlnoci vychází Jupiter (-2,6 mag), nejlépe je viditelný ráno před východem Slunce. Prochází souhvězdím Střelce, už v malém dalekohledu jsou pozorovatelné jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Jejich poloha vzhledem ke kotoučku planety je uvedena ve Hvězdářské ročence 2008.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné večerní i ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. 31.5. má být ke stanici vypuštěn raketoplán Discovery, průlety obou těles budou pozorovatelné v následujících nejbližších dnech. Bližší informace: www.heavens-above.com, aktuální časové údaje včetně trajektorie letu získáte rovněž odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.
28. května projde přísluním (ve vzdálenosti 1,230 AU) kometa 79P/du Toit-Hartley, objevená 9. dubna 1945.

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.