Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5.-11.6.2006)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5.-11.6.2006)

Úkazy na obloze ve 23. týdnu (5. - 11. června 2006)

Redakce: omlouváme se čtenářům za pozdní vložení, z osobních důvodů nebylo možné vložit článek dříve.

Měsíc je 11. června ve 20 h 3 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Panny, Vah, Štíra a Hadonoše. 6. a 7.6. se promítá poblíž Spiky, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny, následující noc jej spatříme na obloze poblíž planety Jupiter. Konjunkce Měsíce s hvězdou Antares ve Štíru nastává 11.6. (dojde k zákrytu Antara Měsícem, úkaz však není z našeho území viditelný).

Planety pozorovatelné okem: na večerní obloze můžeme nízko nad severoseverozápadem vyhledat Merkura (jasnost klesá z -0,6 na -0,1 mag; planeta se pohybuje souhvězdím Blíženců). Na večerní obloze v Raku svítí načervenalý Mars (1,5 mag) a také Saturn (0,4 mag); obě planety zapadají kolem půlnoci. Saturn se promítá těsně u hvězdokupy M 44 Jesličky, 5. června prochází jen necelý stupeň jižně od této hvězdokupy. Výrazný Jupiter (-2,4 mag, Váhy) zapadá za svítání. Na ranní obloze, nevysoko nad východoseverovýchodem, září od půl čtvrté velmi jasná Venuše (-4,0 mag, Beran).

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.