Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Úkazy na obloze ve 24. týdnu (13. - 19. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 24. týden (13.6.-19.6.2005).

Měsíc je 15. června ve 3 h 23 min v první čtvrti, tento týden je na oblozenejlépe viditelný v první polovině noci. Prochází souhvězdími Lva, Panny(16.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem a zákryt, z našeho území však úkaznení pozorovatelný) a Vah. 17. června se Měsíc promítá poblíž hvězdy Spika,nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny.

Planety pozorovatelné okem: velmi jasná Venuše září na večerní obloze nízkonad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, zapadá ve tři čtvrtě najedenáct. V první půli noci jsou viditelné planety Saturn (zdánlivá hvězdnávelikost 0,2 mag, prochází souhvězdím Blíženců) a jasný Jupiter (-2,2 mag,Panna). Na ranní obloze je pozorovatelný načervenalý Mars (0,1 mag, pohybujese souhvězdím Ryb směrem k Velrybě).

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.