Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 24. týdnu 2008

- od 9. do 15. června

Měsíc je 10.6. v 17 h 3 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Lva, Panny a Vah. 9.6. večer se promítá poblíž planety Saturn, 12. a 13.6. nedaleko nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, hvězdy Spica.
Planety viditelné okem: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Venuše je 9.6. v horní konjunkci se Sluncem, týž den prochází v největší vzdálenosti od Země (1,7356 astronomické jednotky).
V první polovině noci je viditelný Mars (jasnost 1,5 mag, 10.6. přetne hranici souhvězdí Raka a Lva), Saturn zapadá hodinu po půlnoci (0,4 mag, Lev). Nejjasnější planetou ranní oblohy je Jupiter (-2,4 mag, Střelec), najdeme ho snadno za svítání nad jižním obzorem.
Zajímavé úkazy: 12.6. je v opozici se Sluncem planetka Juno (9,9 mag). Prochází souhvězdím Hadonoše, nejlepší pozorovací podmínky nastávají kolem půlnoci. Týž den prochází v nejmenší vzdálenosti od Země (0,210 astronomické jednotky) kometa C/2007 W1 (Boattini), objevená 20. listopadu loňského roku.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.