Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu

Úkazy na obloze ve 24. týdnu

- od 11. do 17. června 2007:

Měsíc: 12. června je Měsíc v přízemí, 15. června v 5 h 13 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka, Blíženců a Raka. 11.6. ráno se na obloze promítá nedaleko planety Mars, 17.6. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců; poblíž se nachází také planeta Venuše a Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze je za soumraku nad západním obzorem pozorovatelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,3 mag). Promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše svítí méně výrazný Saturn (0,5 mag). Prochází souhvězdím Lva, zapadá kolem půlnoci. Na opačné straně oblohy, nad jihovýchodem, září v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter (-2,6 mag). V červnu je viditelný celou noc. Merkur (1,5 mag) je počátkem týdne pozorovatelný večer nízko nad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, období viditelnosti končí. Načervenalý Mars (0,7 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Ryb.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke stanici je v současné době připojen raketoplán Atlantis. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.