Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 24. týdnu

Úkazy na obloze ve 24. týdnu

- od 11. do 17. června 2007:

Měsíc: 12. června je Měsíc v přízemí, 15. června v 5 h 13 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka, Blíženců a Raka. 11.6. ráno se na obloze promítá nedaleko planety Mars, 17.6. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Pollux v souhvězdí Blíženců; poblíž se nachází také planeta Venuše a Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze je za soumraku nad západním obzorem pozorovatelná velmi jasná Venuše (jasnost -4,3 mag). Promítá se nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše svítí méně výrazný Saturn (0,5 mag). Prochází souhvězdím Lva, zapadá kolem půlnoci. Na opačné straně oblohy, nad jihovýchodem, září v souhvězdí Hadonoše výrazný Jupiter (-2,6 mag). V červnu je viditelný celou noc. Merkur (1,5 mag) je počátkem týdne pozorovatelný večer nízko nad západoseverozápadem v souhvězdí Blíženců, období viditelnosti končí. Načervenalý Mars (0,7 mag) vychází dvě hodiny po půlnoci, promítá se do souhvězdí Ryb.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke stanici je v současné době připojen raketoplán Atlantis. Bližší informace a časové údaje lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.