Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu (20. - 26. června 2005)

Úkazy na obloze ve 25. týdnu (20. - 26. června 2005)

Přehled astronomických úkazů na 25. týden (20.6 - 26.6.2005).

Slunce vstupuje 21. června v 8 h 46 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.

Měsíc je 22. června v 6 h 14 min v úplňku, o den později v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc: 360 tisíc km). Tento týden prochází souhvězdími Štíra (20.6. večer prochází poblíž hvězdy Antares, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Štíra), Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře.

Planety pozorovatelné okem: velmi jasná Venuše (-3,9 mag) září na večerní obloze nevysoko nad západoseverozápadem. V její blízkosti se nachází také planeta Merkur, jeho jasnost klesá z -0,6 mag na -0,1 mag. Obě planety zapadají kolem tři čtvrtě na jedenáct večer a pohybují se souhvězdími Blíženců a Raka. Na ranní obloze je pozorovatelný Mars (0,0 mag, přechází ze souhvězdí Ryb do Velryby), jasný Jupiter (-2,1 mag) v Panně je nejlépe viditelný v první polovině noci. Planeta Saturn (0,2 mag) zapadá již před 23. hodinou, promítá se do souhvězdí Blíženců. 25. června nastává konjunkce Venuše se Saturnem, následující den konjunkce Merkura s planetou Saturn; seskupení těchto tří planet můžeme na večerní obloze pozorovat již od středy 23. června nízko nad západoseverozápadem.

Tento týden jsou z našeho území dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace o viditelnosti této orbitální stanice lze získat např. internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz.

kulová hvězdokupa M15