Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 25. týdnu 2008

- od 16. do 22. června

Slunce vstupuje 21. června v 1 h 59 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc je 16.6. ve 20 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 406 tisíc km), 18.6. v 19 h 30 min v úplňku. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 20.6. nastává konjunkce Jupitera s Měsícem, přiblížení obou těles můžeme pozorovat nejlépe 20. a 21.6. ráno.
Planety: Merkur a Venuše jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Večer po západu slunce je dobře viditelný Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag), obě planety se pohybují v souhvězdí Lva. Kolem půl desáté večer vychází největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,7 mag). Prochází souhvězdím Střelce, nejlepší pozorovací podmínky nastávají ve druhé polovině noci. V dalekohledu můžeme na ranní obloze pozorovat rovněž planety Uran (5,8 mag, promítá se do souhvězdí Vodnáře) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh). Trpasličí planeta Pluto (13,9 mag) prochází 19.6. v nejmenší vzdálenosti od Země (30,476 a.j.), 20.6. je v opozici se Sluncem - nastávají ideální pozorovací podmínky. Zobrazí ji větší hvězdářský dalekohled, pohybuje se v souhvězdí Střelce poblíž hvězdy 6 Sgr. Mapka je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence 2008.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.