Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 25. týdnu

Úkazy na obloze ve 25. týdnu

- od 18. do 24. června 2007.

Slunce vstupuje 21.6. ve 20 h 6 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.

Měsíc prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. Počátkem týdne jej spatříme nedaleko Saturnu a Venuše, poblíž se nachází také hvězdokupa Jesličky v souhvězdí Raka viditelná triedrem. Koncem týdne se promítá poblíž nejjasnějšího objektu v souhvězdí Panny, hvězdy Spika. 18.6. odpoledne zakryje Měsíc Venuši (úkaz je pozorovatelný za denního světla i u nás), 19.6. ráno planetu Saturn (zákryt nastává mimo naše území a není viditelný).
22. června v 15 h 15 min je Měsíc v první čtvrti, 24. června v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 405 tisíc km).

Planety viditelné okem: nejjasnější planetou na obloze je stále Venuše (jasnost -4,4 mag, pohybuje se v Raku směrem k souhvězdí Lva). Září za večerního soumraku vysoko nad západním obzorem a její jasnost stále stoupá. Vlevo od Venuše svítí v souhvězdí Lva méně výrazný Saturn (0,6 mag). Na opačné straně oblohy, po západu slunce nad jihovýchodem, je v Hadonoši viditelný nápadný Jupiter (-2,6 mag). Už v triedru můžeme pozorovat jeho čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto, jejich polohu vzhledem ke kotoučku planety lze vyhledat např. ve Hvězdářské ročence 2007. Na ranní obloze je viditelný načervenalý Mars (0,7 mag). Vychází dvě hodiny po půlnoci, pohybuje se na hranici souhvězdí Ryb a Berana.

Polární záře v Beskydách 8.9.2017