Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 26. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 26. týdnu 2008

- od 23. do 29.6.2008

Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb a Berana. 26. června ve 14 h 10 min je v poslední čtvrti. Konjunkce Neptuna s Měsícem nastává 23.6., Urana s Měsícem 25.6.
Planety: Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn Saturn (0,8 mag) jsou nejlépe viditelné večer po západu Slunce, obě planety zapadají kolem půlnoci. Promítají se do souhvězdí Lva, nejjasnější objekt v jejich blízkosti je hvězda Regulus, nejjasnější stálice souhvězdí Lva. V deset večer vychází Jupiter (-2,7 mag), nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Pohybuje se v souhvězdí Střelce. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,9 mag) jsou pozorovatelné dalekohledem v souhvězdích Vodnáře a Kozoroha. Mapku zašleme na požádání.
Období kolem letního slunovratu je výhodné k pozorování umělých družic Země, během noci jich okem můžeme spatřit několik desítek. Informace o přeletech a časové údaje lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.