Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 26. týdnu (27.6. - 3.7. 2005)

Úkazy na obloze ve 26. týdnu (27.6. - 3.7. 2005)

Přehled astronomických úkazů na 26. týden (27.6 - 3.7.2005).

Měsíc je 28. června ve 20 h 24 min v poslední čtvrti. Tento týden prochází souhvězdími Vodnáře, Ryb, Velryby, Berana a Býka. 29. června se na obloze promítá poblíž planety Mars, v neděli 3. července ráno nedaleko hvězdokupy M45 Plejády v Býku.

Planety pozorovatelné okem: na večerní obloze září nízko nad západoseverozápadem velmi jasná Venuše (-3,9 mag), nedaleko ní planeta Merkur (0,2 mag); konjunkce obou těles nastává 27. 6. hodinu před půlnocí. Merkur i Venuše se pohybují souhvězdím Raka, 3. července procházejí v blízkosti hvězdokupy M 44 Jesličky. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,1 mag, Panna), zapadá zhruba hodinu po půlnoci. V tu dobu vychází načervenalý Mars (-0,1 mag), promítá se na hranici souhvězdí Velryby a Ryb.

Tento týden můžeme pozorovat velmi jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší Informace o přeletech lze získat např. na internetových stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na e-mailové adrese preletydruzic@seznam.cz.

Red Sprite