Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

- od 30. června do 6. července

Slunce: 4. července v 10 h je Země v odsluní, tedy v největší vzdálenosti od Slunce (152,1 milionu km).
Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 1.7. ve 23 h je v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc: 360 tisíc km), 3.7. ve 4 h 18 min v novu, promítá se ve směru ke Slunci. Období kolem novu je výhodné k pozorování objektů vzdáleného vesmíru, například mlhovin nebo galaxií, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Koncem týdne prochází Měsíc nedaleko Marsu a Saturnu; konjunkce s Marsem nastává 6.7., se Saturnem 7.7.
Planety sluneční soustavy: planety Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag) jsou viditelné večer po západu Slunce nízko nad západním obzorem, zapadají již před půlnocí. Obě se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planeta, Jupiter (-2,7 mag), je nad obzorem celou noc. Prochází souhvězdím Střelce. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag) jsou nejlépe pozorovatelné ve druhé polovině noci, spatříme je v menším hvězdářském dalekohledu. Identifikační mapku zašleme na požádání.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.