Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 27. týdnu 2008

- od 30. června do 6. července

Slunce: 4. července v 10 h je Země v odsluní, tedy v největší vzdálenosti od Slunce (152,1 milionu km).
Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 1.7. ve 23 h je v přízemí (vzdálenost Země-Měsíc: 360 tisíc km), 3.7. ve 4 h 18 min v novu, promítá se ve směru ke Slunci. Období kolem novu je výhodné k pozorování objektů vzdáleného vesmíru, například mlhovin nebo galaxií, které jindy Měsíc svým svitem přezáří. Koncem týdne prochází Měsíc nedaleko Marsu a Saturnu; konjunkce s Marsem nastává 6.7., se Saturnem 7.7.
Planety sluneční soustavy: planety Mars (jasnost 1,6 mag) a Saturn (0,8 mag) jsou viditelné večer po západu Slunce nízko nad západním obzorem, zapadají již před půlnocí. Obě se pohybují v souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus. Nejjasnější planeta, Jupiter (-2,7 mag), je nad obzorem celou noc. Prochází souhvězdím Střelce. Planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag) jsou nejlépe pozorovatelné ve druhé polovině noci, spatříme je v menším hvězdářském dalekohledu. Identifikační mapku zašleme na požádání.

Částečné zatmění Měsíce 7.8.2017