Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 27. týdnu (4. - 10. července 2005)

Úkazy na obloze ve 27. týdnu (4. - 10. července 2005)

Přehled astronomických úkazů na 27. týden (4.7.-10.7.2005).

Měsíc je 6.7. ve 14 h 3 min v novu, 8.7. ve 20 h v odzemí (406 tisíc km). Tento týden prochází na obloze souhvězdími Býka, Blíženců, Raka (8.7. prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky) a Lva. Konjunkce Měsíce s Merkurem a Venuší nastává 8.7. večer.

Planety pozorovatelné okem: za večerního soumraku spatříme nízko nad západoseverozápadním obzorem Merkura (jeho zdánlivá hvězdná velikost klesá z 0,3 na 0,6 mag) v blízkosti velmi jasné Venuše (-3,9 mag); konjunkce obou planet nastává 7. července. Planety procházejí souhvězdím Raka, počátkem týdne se promítají nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky. Jupiter (-2,0 mag) je v souhvězdí Panny viditelný zhruba do půlnoci, jeho čtyři nejjasnější měsíce Io, Europu, Ganymeda a Kallisto můžeme pozorovat již triedrem. Polohy těchto měsíců vzhledem k planetě Jupiter lze nalézt např. ve Hvězdářské ročence pro rok 2005. Po půl jedné v noci vychází načervenalý Mars (-0,1 mag, Ryby).

5. července v 7 hodin prochází Země odsluním, tedy v největší vzdálenosti od Slunce (152 102 000 km).

Tento týden jsou z území naší republiky pozorovatelné velmi jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace lze získat např. na www.heavens-above.com, příp. dotazem na e-mailové adrese preletyiss@seznam.cz.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.