Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 28. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 28. týdnu 2008

Středa 9. července ve 22:30 SELČ
Úkazy na obloze ve 28. týdnu 2008 - od 7. do 13. července.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 9. července ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. 10.7. je v konjunkci s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí v souhvězdí Panny. Týž den v 6 h 35 min je v první čtvrti.
Planety sluneční soustavy: Merkur (jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,1 na -0,7 mag) vychází kolem tři čtvrtě na čtyři ráno. Přechází ze souhvězdí Býka do Blíženců, spatříme ho za svítání nízko nad východoseverovýchodem. Planety Mars (1,6 mag) a Saturn (0,8 mag) svítí na večerní obloze v souhvězdí Lva nedaleko od sebe. Konjunkce obou planet nastává 11.7., vzájemná vzdálenost je jen 42 obloukových minut. Nejjasnější hvězda v jejich okolí je stálice Regulus. Nejvýraznější a nejlépe viditelnou planetou je Jupiter (-2,7 mag). 9.7. je v opozici se Sluncem, 10.7. ve 13 h prochází v nejmenší vzdálenosti od Země - 4,161 astronomické jednotky. Nad obzorem je celou noc. Jeho čtyři nejjasnější měsíce Io, Europa, Ganymed a Kallisto jsou viditelné již v triedru, jejich polohu vzhledem ke kotoučku planety můžeme vyhledat např. ve Hvězdářské ročence na rok 2008. Planety Uran a Neptun vycházejí pozdě večer. Promítají se do souhvězdí Vodnáře a Kozoroha, k jejich vyhledání potřebujeme malý dalekohled a identifikační mapku. Zájemcům ji zašleme na vyžádání zdarma.
Astronomické zajímavosti: 7.7. prochází v nejmenší vzdálenosti od Země (2,132 astronomcké jednotky) planetka Eros, 13.7. planetka 2003 YE45 (0,043 astronomické jednotky).
V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, nejjasnější z nich 8.7. (4:29-4:35), 10.7. (3:42-3:47) a 12.7. (2:55-2:59). Aktualizované informace včetně mapky s trajektorií letu po obloze získáte odesláním dotazu na adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Undulatus Asperatus