Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 29. týdnu (17. - 23.7. 2006)

Úkazy na obloze ve 29. týdnu (17. - 23.7. 2006)

Úkazy na obloze ve 29. týdnu (17. - 23. července 2006)

Slunce vstupuje 23. 7. v 1 h 18 min do znamení Lva. Měsíc je 17. července ve 21 h 12 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 20. července ráno se promítá poblíž hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka, 23. července za ranního svítání prochází na obloze poblíž Venuše.

Planety Velmi jasná Venuše (-3,9 mag, přechází ze souhvězdí Býka přes výběžek Orionu do Blíženců) září od tří hodin ráno nad východoseverovýchodem. Na večerní obloze svítí nízko nad západoseverozápadem načervenalý Mars (1,8 mag, Lev; promítá se poblíž hvězdy Regulus, konjunkce Marsu s Regulem nastává 22.7.). Jasný Jupiter (-2,2 mag, Váhy) zapadá po půlnoci. Uran (5,8 mag, Vodnář) je - podobně jako planeta Neptun (7,8 mag, Kozoroh) - pozorovatelný dalekohledem téměř celou noc kromě večera.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.