Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 29. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 29. týdnu 2008

Středa 16. července ve 22:30 SELČ
- od 14. do 20. července.

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 16. července ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Štíra, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. V noci ze 17. na 18.7. se na obloze promítá vlevo od Jupitera, koncem týdne poblíž planety Neptun; konjunkce Neptuna s Měsícem nastává 20.7. v 15 h. 14. července je Měsíc v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc: 405 452 km), 18. července v 9 h 59 min v úplňku.
Planety: Celou noc je v souhvězdí Střelce viditelný výrazný Jupiter (jasnost -2,7 mag), na večerní obloze svítí v souhvězdí Lva Mars (1,7 mag) a Saturn (0,8 mag); obě planety zapadají již před jedenáctou hodinou večer. V dalekohledu jsou od půlnoci pozorovatelné planety Uran (5,8 mag) a Neptun (7,8 mag). Promítají se do souhvězdí Vodnáře a Kozoroha.
Astronomické zajímavosti: 14.7. proletěla v blízkosti Země (ve vzdálenosti 0,015 astronomické jednotky, tedy asi 2,2 milionu km) planetka 2008 BT18. V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice. Nejjasnější z nich bude v Praze viditelný 19.7. v době od 23.43 do 23:49. Aktuální informace o dalších průletech ISS nad územím naší republiky včetně zobrazení trajektorie letu po obloze získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz.

Irizace