Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 29. týdnu -

Úkazy na obloze ve 29. týdnu -

od 16. do 22. července 2007.

Slunce vstupuje 23.7. v 7 h do znamení Lva. Měsíc je 22. července v 8 h 28 min v první čtvrti. Týž den v 11 h prochází odzemím, tedy nejdále od Země; vzájemná vzdálenost obou těles činí 404 tisíc km. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Raka, Lva a Panny. 16. července večer se promítá nedaleko Saturna, následující noc vytváří zajímavé seskupení s Venuší, Saturnem a nejjasnějším objektem v souhvězdí Lva, hvězdou Regulus. 21.7. prochází nedaleko hvězdy Spika v souhvězdí Panny.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Nejjasnější planeta večerní oblohy, Venuše (jasnost -4,5 mag), září již zvečera za soumraku nevysoko nad západním obzorem, nedaleko Venuše se pohybuje také Saturn (0,6 mag). Obě planety se promítají do souhvězdí Lva poblíž hvězdy Regulus a zapadají již kolem 22. hodiny - období viditelnosti končí. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (-2,5 mag), prochází Hadonošem a zapadá dvě hodiny po půlnoci. Již v malém triedru můžeme pozorovat čtyři nejjasnější měsíce Jupitera pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto. Načervenalý Mars (0,5 mag) je v souhvězdí Berana viditelný ve druhé polovině noci.
Zajímavé úkazy: 17.7. po půlnoci nastane zákryt planety Saturn Měsícem, úkaz však není z našeho území pozorovatelný. Týž den dopoledne, tedy za denního světla, proběhne zákryt hvězdy Regulus Měsícem. Zákryt začíná v 9 h 34 min, končí v 10 h 27 min (stanoviště Praha). 19.7. začíná další období ranní viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější přelety budou pozorovatelné koncem týdne. Bližší informace včetně trajektorie letu lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Přelety ISS