Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 3. týdnu (16. - 22. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 3. týdnu (16. - 22. ledna 2006)

Slunce vstupuje 20. ledna v 6 h 15 min do znamení Vodnáře.

Měsíc je 22. ledna v 16 h 13 min v poslední čtvrti, 17. ledna ve 20 h v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc 406 tisíc km). V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Raka, Lva a Panny. 16.1. ráno se promítá poblíž Saturnu a hvězdokupy Jesličky, následující noc nedaleko hvězdy Regulus, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Lva. 22. ledna ráno prochází poblíž Spiky v souhvězdí Panny.

Planety sluneční soustavy: celou noc je nad obzorem Saturn (-0,2 mag, Rak), dvě hodiny po půlnoci vychází Jupiter (-2,0 mag, Váhy). Načervenalý Mars (-0,2 mag, Beran) je nejlépe viditelný v první polovině noci, na večerní oblozemůžeme nízko nad jihozápadem spatřit v malém dalekohledu planetu Uran (5,9 mag, Vodnář).

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.