Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 3. týden (17.1.-23.1.2005).

Slunce vstupuje 20. ledna v 0 h 21 min do znamení Vodnáře. Jeho aktivita je zvýšená, na povrchu je viditelná velká sluneční skvrna doprovázená mohutnou erupční aktivitou s možností výskytu polárních září.

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 19. ledna se promítá poblíž Plejád, o den později nastává konjunkce s hvězdou Aldebaran v Býku. 17. ledna je v poslední čtvrti, 23. ledna v odzemí (406 000 km).

Planety: Na ranní obloze je od páté hodiny nad jihovýchodem pozorovatelný Mars (1,4 mag, Hadonoš), za svítání Venuše (-3,9 mag, Střelec). Před půlnocí vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna), celou noc je nad obzorem planeta Saturn (-0,3 mag, Blíženci).

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) se vzdaluje od Země a blíží ke Slunci. Na obloze se promítá do souhvězdí Persea, počátkem týdne ji najdeme nedaleko hvězdy Algol. Je viditelná v triedru.

Po celý týden můžeme pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální časy přeletů je možné zjistit např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 3

Pohled na rybník Vítek u obce Nová Hlína na Třeboňsku se slavným mostem z 18. století, který si zahrál například v pohádce Byl jednou jeden král.