Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 3. týden (17.1.-23.1.2005).

Slunce vstupuje 20. ledna v 0 h 21 min do znamení Vodnáře. Jeho aktivita je zvýšená, na povrchu je viditelná velká sluneční skvrna doprovázená mohutnou erupční aktivitou s možností výskytu polárních září.

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 19. ledna se promítá poblíž Plejád, o den později nastává konjunkce s hvězdou Aldebaran v Býku. 17. ledna je v poslední čtvrti, 23. ledna v odzemí (406 000 km).

Planety: Na ranní obloze je od páté hodiny nad jihovýchodem pozorovatelný Mars (1,4 mag, Hadonoš), za svítání Venuše (-3,9 mag, Střelec). Před půlnocí vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna), celou noc je nad obzorem planeta Saturn (-0,3 mag, Blíženci).

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) se vzdaluje od Země a blíží ke Slunci. Na obloze se promítá do souhvězdí Persea, počátkem týdne ji najdeme nedaleko hvězdy Algol. Je viditelná v triedru.

Po celý týden můžeme pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální časy přeletů je možné zjistit např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 3

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.