Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Úkazy na obloze ve 3. týdnu (17. - 23. ledna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 3. týden (17.1.-23.1.2005).

Slunce vstupuje 20. ledna v 0 h 21 min do znamení Vodnáře. Jeho aktivita je zvýšená, na povrchu je viditelná velká sluneční skvrna doprovázená mohutnou erupční aktivitou s možností výskytu polárních září.

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Ryb, Berana, Býka a Blíženců. 19. ledna se promítá poblíž Plejád, o den později nastává konjunkce s hvězdou Aldebaran v Býku. 17. ledna je v poslední čtvrti, 23. ledna v odzemí (406 000 km).

Planety: Na ranní obloze je od páté hodiny nad jihovýchodem pozorovatelný Mars (1,4 mag, Hadonoš), za svítání Venuše (-3,9 mag, Střelec). Před půlnocí vychází Jupiter (-2,1 mag, Panna), celou noc je nad obzorem planeta Saturn (-0,3 mag, Blíženci).

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) se vzdaluje od Země a blíží ke Slunci. Na obloze se promítá do souhvězdí Persea, počátkem týdne ji najdeme nedaleko hvězdy Algol. Je viditelná v triedru.

Po celý týden můžeme pozorovat jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Aktuální časy přeletů je možné zjistit např. na internetové adrese www.heavens-above.com.

Článek o úkazech na serveru IAN: Vesmírný týden 2005 / 3

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.