Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30.7.2006)

Úkazy na obloze ve 30. týdnu (24. - 30. července 2006)

Měsíc
  • Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 25.7. v 6 h 31 min je v novu, 29.7. v 15 h v odzemí (vzdálenost Země - Měsíc 405 tisíc km). 27. července večer se promítá poblíž hvězdy Regulus a planety Mars.

• Mars (jasnost 1,8 mag) svítí na večerní obloze až do 22. hodiny nízko nad západoseverozápadem; promítá se do souhvězdí Lva nedaleko hvězdy Regulus.
  • Jasný Jupiter (-2,1 mag, prochází souhvězdím Vah) zapadá o půlnoci, ranní oblohu zdobí velmi jasná Venuše (-3,9 mag, Blíženci). Planety Uran (5,8 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem celou noc s výjimkou večerních hodin.

Zajímavé úkazy:
  • Ve čtvrtek 27.7. kolem 20. hodiny nastává zákryt planety Mars Měsícem, jediný letošní zákryt planety sluneční soustavy Měsícem, který je pozorovatelný z území naší republiky. Zákryt však nastává za denního světla a je viditelný jen v dalekohledu, obě tělesa se promítají nízko nad západní obzor.

• Mapka oblohy
  • Atlas oblohy

• Převzato: Hvězdárna v Úpici

• O autorovi

Kométa C/2017 O1 (ASASSN) v súhvezdí Býk

Na obrázku je zachytená animácia pohybu kométy z 23.9.2017 v čase od 0:25 do 1:55 CEST, je vytvorená z 11 obrázkov exponovaných časom 480 sec. Kométa by sa mala dostať do maxima jasnosti už o necelý mesiac.