Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 30. týdnu -

Úkazy na obloze ve 30. týdnu -

od 23. do 29. července 2007.

Slunce vstoupilo 23. července do znamení Lva, na obloze se promítá do souhvězdí Raka.
Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah, jižní částí souhvězdí Hadonoše a Střelcem. 25.7. večer jej spatříme nedaleko Jupitera, poblíž se nachází také nejjasnější hvězda souhvězdí Štíra, načervenalý Antares. Měsíc se blíží k úplňku, který nastane 30.7. po půlnoci.
Planety viditelné okem: na ranní obloze se objevuje Merkur (jeho jasnost postupně stoupá z 0,1 mag na –0,7 mag), najdeme ho nízko nad východoseverovýchodem. Promítá se do souhvězdí Blíženců, koncem týdne vychází krátce před čtvrtou hodinou. K jeho vyhledání je výhodné použít malý triedr. Mars (0,5 mag) je viditelný ve druhé polovině noci; prochází souhvězdím Berana, koncem týdne vstoupí do Býka. Jupiter (-2,4 mag) září již za večerního soumraku nad jižním obzorem, je nejjasnější ze všech planet viditelných na obloze. Zapadá až po půlnoci. Konjunkce Jupitera s Měsícem nastává 25.7. ve 20 hodin, Měsíc projde necelých sedm stupňů jižně od Jupitera.
Zajímavé objekty a úkazy: Již v menších dalekohledech je viditelná kometa C/2006 VZ13 (LINEAR). V tomto týdnu prochází souhvězdími Honicích psů (počátkem týdne těsně minula kulovou hvězdokupu M 3), Pastýře, souhvězdím Vlasy Bereniky, koncem týdne vstoupí do Panny.
Velmi dobře jsou viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Stanice připomíná pomalu letící, velmi jasnou „hvězdu“. Časové údaje o přeletech lze získat např. na stránkách www.heavens-above.com, příp. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.