Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 31. týdnu (1.-7.8.2005)

Úkazy na obloze ve 31. týdnu (1.-7.8.2005)

Přehled astronomických úkazů na 31. týden (1.8.-7.8.2005).

Měsíc prochází 4. srpna odzemím (vzdálenost Země-Měsíc: 407 tisíc km), 5. srpna v 5 h 5 min je v novu. Tento týden prochází souhvězdími Blíženců, Raka, Lva a Panny. 3.8. ráno se promítá poblíž hvězd Castor a Pollux v Blížencích, 6.8. nastává konjunkce Měsíce s hvězdou Regulus, nejjasnějším objektem v souhvězdí Lva.

Planety pozorovatelné okem: na večerní obloze září nízko nad západem velmi jasná Venuše (-4,0 mag). Promítá se do souhvězdí Lva, v neděli večer kolem ní prochází Měsíc. Největší planeta sluneční soustavy, Jupiter (Panna, -1,9 mag), zapadá již po půl jedenácté večer. Ve druhé polovině noci je nad obzorem načervenalý Mars (-0,6 mag), najdeme ho na hranici souhvězdí Velryby, Ryb a Berana.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.