Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7.-13.8.2006)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7.-13.8.2006)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7. - 13. srpna 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 8. a 9. srpna se promítá v blízkosti Neptunu, 11. srpna je v konjunkci s planetou Uran; nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný. 9.8. ve 12 h 54 min nastává úplněk, 10.8. ve 20 h je Měsíc v přízemí (vzdálenost 360 tisíc km).

Planety:Merkur (jeho jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,1 mag na -0.8 mag) je pozorovatelný na ranní obloze nevysoko nad východoseverovýchodem poblíž velmi jasné Venuše (-3,9 mag); obě planety přecházejí ze souhvězdí Blíženců do Raka a nejvíce se na obloze vzájemně přiblíží 10. srpna. Na večerní obloze září výrazný Jupiter (-2,1 mag, Váhy), načervenalý Mars (1,8 mag, Lev) se ztrácí ve světle Slunce - zapadá již kolem čtvrt na deset. Saturn je nepozorovatelný, 7.8. je v konjunkci se Sluncem. Dalekohledem můžeme pozorovat Urana (5,7 mag, Vodnář) a také planetu Neptun (7,8 mag, Kozoroh), který je 11. srpna v opozici se Sluncem. 12. srpna je v opozici se Sluncem planetka Ceres. Je viditelná v dalekohledu po celou noc (7,2 mag), avšak jen v malé výšce nad obzorem. Pohybuje se souhvězdím Jižní ryby, mapku najdete například ZDE.

Zajímavé úkazy: 13.8. ráno nastává maximum meteorického roje Perseid. V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.