Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7.-13.8.2006)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7.-13.8.2006)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (7. - 13. srpna 2006)

Měsíc prochází souhvězdími Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 8. a 9. srpna se promítá v blízkosti Neptunu, 11. srpna je v konjunkci s planetou Uran; nastává zákryt, z našeho území nepozorovatelný. 9.8. ve 12 h 54 min nastává úplněk, 10.8. ve 20 h je Měsíc v přízemí (vzdálenost 360 tisíc km).

Planety:Merkur (jeho jasnost v průběhu týdne stoupá z -0,1 mag na -0.8 mag) je pozorovatelný na ranní obloze nevysoko nad východoseverovýchodem poblíž velmi jasné Venuše (-3,9 mag); obě planety přecházejí ze souhvězdí Blíženců do Raka a nejvíce se na obloze vzájemně přiblíží 10. srpna. Na večerní obloze září výrazný Jupiter (-2,1 mag, Váhy), načervenalý Mars (1,8 mag, Lev) se ztrácí ve světle Slunce - zapadá již kolem čtvrt na deset. Saturn je nepozorovatelný, 7.8. je v konjunkci se Sluncem. Dalekohledem můžeme pozorovat Urana (5,7 mag, Vodnář) a také planetu Neptun (7,8 mag, Kozoroh), který je 11. srpna v opozici se Sluncem. 12. srpna je v opozici se Sluncem planetka Ceres. Je viditelná v dalekohledu po celou noc (7,2 mag), avšak jen v malé výšce nad obzorem. Pohybuje se souhvězdím Jižní ryby, mapku najdete například ZDE.

Zajímavé úkazy: 13.8. ráno nastává maximum meteorického roje Perseid. V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS.

kulová hvězdokupa M15