Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Úkazy na obloze ve 32. týdnu (8. - 14. srpna 2005)

Přehled astronomických úkazů na 32. týden (8.8.-14.8.2005).

Měsíc je 13. srpna ve 4 h 39 min v první čtvrti. Na obloze prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. 8. srpna prochází kolem Venuše, dojde k zákrytu obou těles, z našeho území však úkaz není viditelný. 10. srpna nastává konjunkce Jupiteru s Měsícem a zákryt, rovněž nepozorovatelný. Seskupení Měsíce s Jupiterem a hvězdou Spika v souhvězdí Panny můžeme pozorovat ve středu po západu slunce.

Planety pozorovatelné okem: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši (-4,0 mag, přechází ze souhvězdí Lva do Panny) a také Jupitera (-1,9 mag, Panna), který zapadá již po 22. hodině. Mars (Beran, -0,7 mag) je nejlépe viditelný ve druhé polovině noci, Saturn (Rak, 0,2 mag) vychází ráno kolem čtvrté hodiny a je pozorovatelný jen nízko nad východoseverovýchodem.

Koncem týdne začíná srpnové období viditelnosti Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace o časech přeletů pro různá stanoviště lze získat například na stránkách www.heavens-above.com.

V noci z 12. na 13. srpna nastává maximum nejznámějšího meteorického roje Perseid. Nejvýhodnější podmínky k pozorování nastávají kolem půlnoci, kdy nebude rušit Měsíc a radiant roje bude dostatečně vysoko nad obzorem. V době maxima se očekává až 40 meteorů za hodinu.

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.