Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 32. týdnu

Úkazy na obloze ve 32. týdnu

od 6. do 12. srpna 2007

Měsíc je 5. srpna ve 23 h 19 min v poslední čtvrti, 13. srpna v 1 h 2 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 7. srpna ráno zakryje hvězdokupu M 45 – Plejády, poblíž se nachází také načervenalý Mars.

Planety sluneční soustavy: planety Merkur, Venuše a Saturn jsou nepozorovatelné, promítají se ve směru ke Slunci. Největší z planet sluneční soustavy, Jupiter (jasnost –2,4 mag), je viditelný již za večerního soumraku nad jižním obzorem. Zapadá po půlnoci. Již v menším dalekohledu jsou v rovině jeho rovníku dobře viditelné čtyři nejjasnější měsíce pojmenované Io, Europa, Ganymed a Kallisto; polohy měsíců vzhledem ke kotoučku planety lze vyhledat např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007. Poblíž Jupitera svítí nejjasnější hvězda ze souhvězdí Štíra, načervenalá stálice Antares. O půlnoci vychází Mars (0,4 mag). Prochází souhvězdím Býka, v jeho blízkosti můžeme pozorovat také nejznámější hvězdokupu naší oblohy – M 45 Plejády (Kuřátka). V dalekohledu jsou nejlépe ve druhé polovině noci pozorovatelné také planety Uran (v souhvězdí Vodnáře, jasnost 5,7 mag) a Neptun (v sousedním souhvězdí Kozoroha, 7,8 mag).

Zajímavé úkazy: v úterý 7. srpna po půlnoci zakryje Měsíc některé hvězdy nejznámější hvězdokupy na obloze – otevřené hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. Zákryt hvězdy Electra (17 Tau) proběhne v době 2 h 7 min – 2 h 36 min, zákryt hvězdy Maia (20 Tau) v intervalu 2 h 24 min – 3 h 20 min.
Koncem týdne můžeme pozorovat zvýšený výskyt meteorů roje Perseid, maximum nastane 13.8. dopoledne.
V tomto týdnu jsou stále velmi dobře viditelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Časové údaje včetně trajektorie letu lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Západ Slunce