Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Úkazy na obloze ve 33. týdnu (15. - 21.8 2005)

Přehled astronomických úkazů na 33. týden (15.8.-21.8.2005).

Měsíc je 19. srpna v 19 h 53 min v úplňku, týž den v 8 hodin prochází přízemím ve vzdálenosti 357 000 km od Země. Tento týden se na obloze promítá do souhvězdí Hadonoše, Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb.

Planety: za večerního soumraku můžeme nízko nad západem vyhledat velmi jasnou Večernici - Venuši, promítá se do souhvězdí Panny a její jasnost dosahuje -4 mag. Ve stejném souhvězdí se nachází planeta Jupiter; zapadá již před 22 hodinou a svítí jako hvězda -1,8 mag. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (-0,8 mag, Beran), na ranní obloze můžeme za ranního svítání vyhledat nízko nad obzorem planetu Saturn (0,3 mag, Rak) a koncem týdne nízko nad východoseverovýchodem také Merkura. Planeta Uran (5,7 mag) je viditelná triedrem ve Vodnáři, v sousedním souhvězdí Kozoroha se pohybuje také Neptun (7,8 mag). Obě planety jsou nad obzorem po celou noc, ve dnech 18. až 20.8. kolem nich prochází Měsíc.

Tento týden můžeme pozorovat jasné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, bližší informace a aktuální časové údaje lze získat například dotazem na adrese preletyiss@seznam.cz.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.