Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 33. týdnu 2008

Středa 13. srpna ve 22:30 SELČ
- od 11. do 17. srpna

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 13. srpna ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 13.8. se promítá poblíž Jupitera, 16.8. večer prochází jen 0,2 stupně jižně od planety Neptun; nastává zákryt obou těles, z našeho území však není pozorovatelný. 16.8. ve 23 h 16 min je Měsíc v úplňku.
Planety: Hned zvečera je viditelný velmi jasný Jupiter (jasnost -2,6 mag). Pohybuje se v souhvězdí Střelce, v polovině týdne zapadá o půl třetí ráno. Výhodné pozorovací podmínky nastávají v případě Neptuna (7,8 mag). 15.8. je v opozici se Sluncem - nad obzorem je celou noc, 14.8. se nejvíce přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 29,024 astronomické jednotky. K pozorování je nutné použít silnější triedr, vyhledávací mapku zašleme na požádání. V sousedním souhvězdí Vodnáře se pohybuje také Uran (5,8 mag).
Zajímavé úkazy: 12. srpna po poledni nastává maximum nejznámějšího roje meteorů, Perseid, který každoročně vrcholí v polovině srpna. Kolem tohoto data spatříme okem na obloze i několik desítek "padajících hvězd", pozorování však bude poněkud rušit Měsíc, nevýhodná je i denní doba maxima. Roj Perseid je aktivní od 17.7. do 24.8.
O víkendu nastává částečné zatmění Měsíce, u nás viditelné v celém svém průběhu. Částečná fáze zatmění začíná v sobotu 16.8. ve 21 h 36 min, největší fáze (střed zatmění) nastává 10 minut po třiadvacáté hodině. Zatmění skončí v neděli 17.8. v 0 h 44 min. Nejbližší další částečné zatmění Měsíce uvidíme z území naší republiky až 31. prosince 2009.
16. srpna prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země 0,046 a.j. planetka (35107) 1991 VH, objevená v roce 1991.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.