Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu

Úkazy na obloze ve 33. týdnu

od 13. do 19. srpna 2007:

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Nov nastává 13. srpna v 1 h 2 min. 19. srpna v 5 h prochází Měsíc odzemím (405 tisíc km).
Planety: Merkur, Venuše a Saturn se promítají ve směru ke Slunci a nejsou viditelné. Na večerní obloze září na hranici Hadonoše a Štíra až do půlnoci výrazný Jupiter (jasnost –2,3 mag). Na ranní obloze svítí načervenalý Mars (0,3 mag, promítá se do souhvězdí Býka; poblíž najdeme nejznámější hvězdokupu naší oblohy, otevřenou hvězdokupu M 45 – Plejády). V dalekohledu můžeme pozorovat planety Uran (5,7 mag) a Neptun (7,8 mag). Uran se pohybuje v souhvězdí Vodnáře, vychází kolem deváté hodiny večer a je viditelný už v triedru. Neptun je nad obzorem po celou noc, prochází severovýchodní oblastí Kozoroha a spatříme ho již silnějším triedrem. Mapka obou planet je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
Zajímavé úkazy: Maximum meteorického roje Perseid nastalo 13. srpna v dopoledních hodinách, zvýšený výskyt meteorů můžeme pozorovat i v následujících dnech. V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je připojen raketoplán Endeavour. Období večerní viditelnosti stanice končí 20. srpna.

Bolid? Webcam CHMI (Hejnice)