Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 33. týdnu

Úkazy na obloze ve 33. týdnu

od 13. do 19. srpna 2007:

Měsíc prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Nov nastává 13. srpna v 1 h 2 min. 19. srpna v 5 h prochází Měsíc odzemím (405 tisíc km).
Planety: Merkur, Venuše a Saturn se promítají ve směru ke Slunci a nejsou viditelné. Na večerní obloze září na hranici Hadonoše a Štíra až do půlnoci výrazný Jupiter (jasnost –2,3 mag). Na ranní obloze svítí načervenalý Mars (0,3 mag, promítá se do souhvězdí Býka; poblíž najdeme nejznámější hvězdokupu naší oblohy, otevřenou hvězdokupu M 45 – Plejády). V dalekohledu můžeme pozorovat planety Uran (5,7 mag) a Neptun (7,8 mag). Uran se pohybuje v souhvězdí Vodnáře, vychází kolem deváté hodiny večer a je viditelný už v triedru. Neptun je nad obzorem po celou noc, prochází severovýchodní oblastí Kozoroha a spatříme ho již silnějším triedrem. Mapka obou planet je k dispozici např. ve Hvězdářské ročence na rok 2007.
Zajímavé úkazy: Maximum meteorického roje Perseid nastalo 13. srpna v dopoledních hodinách, zvýšený výskyt meteorů můžeme pozorovat i v následujících dnech. V tomto týdnu jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, ke které je připojen raketoplán Endeavour. Období večerní viditelnosti stanice končí 20. srpna.

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem