Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 35. týdnu (29.8. - 4.9. 2005)

Úkazy na obloze ve 35. týdnu (29.8. - 4.9. 2005)

Přehled astronomických úkazů na 35. týden (29.8.-4.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Býka, Raka a Lva. 1. září v 5 h je v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc činí 406 tisíc km), 3. září ve 20 h 45 min v novu. 31. srpna nastává konjunkce Měsíce s planetou Saturn, seskupení obou těles nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka a planety Merkur můžeme na ranní obloze pozorovat ve čtvrtek 1. září.

Planety: Venuše (-4,0 mag) a Jupiter (-1,8 mag, obě planety se promítají do souhvězdí Panny; konjunkce obou těles nastává 2. září) jsou viditelné na večerní obloze jen nízko nad obzorem. Načervenalý Mars (-1,1 mag, prochází souhvězdím Berana) vychází dvě hodiny před půlnocí a nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze můžeme nízko nad východoseverovýchodem, v souhvězdí Lva, vyhledat Merkura (-0,7 až -1,2 mag, 2.9. je v konjunkci s Měsícem) a také planetu Saturn (0,3 mag; promítá se do souhvězdí Raka). Planety Uran (5,7 mag, Vodnář; 1. září je Uran v opozici se Sluncem) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem téměř celou noc.

Tento týden jsou z našeho území dobře viditelné večerní přelety ISS, nejjasnější přelet bude pozorovatelný v sobotu 3.9. kolem půl desáté večer. Bližší informace a časové údaje lze získat například na adrese www.heavens-above.com.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.