Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 35. týdnu (29.8. - 4.9. 2005)

Úkazy na obloze ve 35. týdnu (29.8. - 4.9. 2005)

Přehled astronomických úkazů na 35. týden (29.8.-4.9.2005).

Měsíc prochází souhvězdími Blíženců, Býka, Raka a Lva. 1. září v 5 h je v odzemí (vzdálenost Země-Měsíc činí 406 tisíc km), 3. září ve 20 h 45 min v novu. 31. srpna nastává konjunkce Měsíce s planetou Saturn, seskupení obou těles nedaleko hvězdokupy Jesličky v souhvězdí Raka a planety Merkur můžeme na ranní obloze pozorovat ve čtvrtek 1. září.

Planety: Venuše (-4,0 mag) a Jupiter (-1,8 mag, obě planety se promítají do souhvězdí Panny; konjunkce obou těles nastává 2. září) jsou viditelné na večerní obloze jen nízko nad obzorem. Načervenalý Mars (-1,1 mag, prochází souhvězdím Berana) vychází dvě hodiny před půlnocí a nejlépe je viditelný ve druhé polovině noci. Na ranní obloze můžeme nízko nad východoseverovýchodem, v souhvězdí Lva, vyhledat Merkura (-0,7 až -1,2 mag, 2.9. je v konjunkci s Měsícem) a také planetu Saturn (0,3 mag; promítá se do souhvězdí Raka). Planety Uran (5,7 mag, Vodnář; 1. září je Uran v opozici se Sluncem) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh) jsou pozorovatelné dalekohledem téměř celou noc.

Tento týden jsou z našeho území dobře viditelné večerní přelety ISS, nejjasnější přelet bude pozorovatelný v sobotu 3.9. kolem půl desáté večer. Bližší informace a časové údaje lze získat například na adrese www.heavens-above.com.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd