Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Středa 3. září ve 22:30 SELČ
- od 1. do 7. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 3. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 3.9. je v konjunkci s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí v souhvězdí Panny, 6.9. večer se promítá nedaleko hvězdy Antares ve Štíru, která je zajímavá svojí načervenalou barvou. 7. září v 16 h 4 min je Měsíc v první čtvrti, týž den v 17 h prochází odzemím, ve vzdálenosti 404 214 km od Země.
Planety sluneční soustavy: Všechny okem pozorovatelné planety - s výjimkou Jupitera - se promítají ve směru ke Slunci (Saturn do souhvězdí Lva, ostatní planety do sousedního souhvězdí Panny) a nejsou viditelné. Jupiter, (jasnost -2,5 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, nejvýše nad obzorem je v první polovině noci. Vychází už kolem páté hodiny večer, zapadá hodinu po půlnoci. Seskupení Merkura, Měsíce, Venuše a Marsu nastává 2.9. odpoledne. K pozorování tohoto úkazu musíme použít dalekohled, úkaz se odehraje za denního světla.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice, přehled průletů pro různá stanoviště je k dispozici na stránkách www.heavens-above.com. Aktuální informace o přeletech včetně trajektorie letu po obloze lze získat rovněž dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
7. září prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko (1,4 astronomické jednotky) a také planetka 2003 WT153, objevená 29. listopadu 2003 (0,015 astronomické jednotky).

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.