Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Středa 3. září ve 22:30 SELČ
- od 1. do 7. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 3. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 3.9. je v konjunkci s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí v souhvězdí Panny, 6.9. večer se promítá nedaleko hvězdy Antares ve Štíru, která je zajímavá svojí načervenalou barvou. 7. září v 16 h 4 min je Měsíc v první čtvrti, týž den v 17 h prochází odzemím, ve vzdálenosti 404 214 km od Země.
Planety sluneční soustavy: Všechny okem pozorovatelné planety - s výjimkou Jupitera - se promítají ve směru ke Slunci (Saturn do souhvězdí Lva, ostatní planety do sousedního souhvězdí Panny) a nejsou viditelné. Jupiter, (jasnost -2,5 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, nejvýše nad obzorem je v první polovině noci. Vychází už kolem páté hodiny večer, zapadá hodinu po půlnoci. Seskupení Merkura, Měsíce, Venuše a Marsu nastává 2.9. odpoledne. K pozorování tohoto úkazu musíme použít dalekohled, úkaz se odehraje za denního světla.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice, přehled průletů pro různá stanoviště je k dispozici na stránkách www.heavens-above.com. Aktuální informace o přeletech včetně trajektorie letu po obloze lze získat rovněž dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
7. září prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko (1,4 astronomické jednotky) a také planetka 2003 WT153, objevená 29. listopadu 2003 (0,015 astronomické jednotky).

Geminida 2017