Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Středa 3. září ve 22:30 SELČ
- od 1. do 7. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 3. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 3.9. je v konjunkci s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí v souhvězdí Panny, 6.9. večer se promítá nedaleko hvězdy Antares ve Štíru, která je zajímavá svojí načervenalou barvou. 7. září v 16 h 4 min je Měsíc v první čtvrti, týž den v 17 h prochází odzemím, ve vzdálenosti 404 214 km od Země.
Planety sluneční soustavy: Všechny okem pozorovatelné planety - s výjimkou Jupitera - se promítají ve směru ke Slunci (Saturn do souhvězdí Lva, ostatní planety do sousedního souhvězdí Panny) a nejsou viditelné. Jupiter, (jasnost -2,5 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, nejvýše nad obzorem je v první polovině noci. Vychází už kolem páté hodiny večer, zapadá hodinu po půlnoci. Seskupení Merkura, Měsíce, Venuše a Marsu nastává 2.9. odpoledne. K pozorování tohoto úkazu musíme použít dalekohled, úkaz se odehraje za denního světla.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice, přehled průletů pro různá stanoviště je k dispozici na stránkách www.heavens-above.com. Aktuální informace o přeletech včetně trajektorie letu po obloze lze získat rovněž dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
7. září prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko (1,4 astronomické jednotky) a také planetka 2003 WT153, objevená 29. listopadu 2003 (0,015 astronomické jednotky).

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.