Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 36. týdnu 2008

Středa 3. září ve 22:30 SELČ
- od 1. do 7. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 3. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc prochází souhvězdími Panny, Vah a Štíra. 3.9. je v konjunkci s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí v souhvězdí Panny, 6.9. večer se promítá nedaleko hvězdy Antares ve Štíru, která je zajímavá svojí načervenalou barvou. 7. září v 16 h 4 min je Měsíc v první čtvrti, týž den v 17 h prochází odzemím, ve vzdálenosti 404 214 km od Země.
Planety sluneční soustavy: Všechny okem pozorovatelné planety - s výjimkou Jupitera - se promítají ve směru ke Slunci (Saturn do souhvězdí Lva, ostatní planety do sousedního souhvězdí Panny) a nejsou viditelné. Jupiter, (jasnost -2,5 mag) se pohybuje v souhvězdí Střelce, nejvýše nad obzorem je v první polovině noci. Vychází už kolem páté hodiny večer, zapadá hodinu po půlnoci. Seskupení Merkura, Měsíce, Venuše a Marsu nastává 2.9. odpoledne. K pozorování tohoto úkazu musíme použít dalekohled, úkaz se odehraje za denního světla.
Zajímavé úkazy: V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice, přehled průletů pro různá stanoviště je k dispozici na stránkách www.heavens-above.com. Aktuální informace o přeletech včetně trajektorie letu po obloze lze získat rovněž dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.
7. září prolétá v nejmenší vzdálenosti od Země kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko (1,4 astronomické jednotky) a také planetka 2003 WT153, objevená 29. listopadu 2003 (0,015 astronomické jednotky).

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem