Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (11. - 17.9.2006)

Měsíc je 14. září ve 13 h 15 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Berana, Býka, Blíženců a Raka. 17.9. ráno se na obloze promítá nedaleko hvězdy Pollux, nejjasnějšího objektu v souhvězdí Blíženců.

Planety: Jasná Jitřenka - Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Lva) září za svítání v nevelké výšce nad východním obzorem; vychází kolem půl šesté ráno. Nedaleko ní, poblíž hranice souhvězdí Raka a Lva, je pozorovatelný nažloutlý Saturn (0,5 mag). Večer po západu slunce je nízko nad jihozápadem až do deváté hodiny viditelný Jupiter (-1,9 mag, Váhy), dalekohledem jsou dobře pozorovatelné planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,8 mag, Kozoroh). Kulminují kolem půlnoci.

Zajímavé úkazy: v úterý 12. září veěer zakryje Měsíc některé hvězdy otevřené hvězdokupy M 45 - Plejády v souhvězdí Býka. Měsíc vychází 12.9. ve 21 h 5 min, zákryt nejjasnější hvězdy této hvězdokupy, Alcyone, proběhne v době 22 h 4 min - 22 h 47 min.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.