Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Úkazy na obloze ve 37. týdnu (12.-18.9 2005)

Přehled astronomických úkazů na 37. týden (12.9.-18.9.2005).

Měsíc prochází v tomto týdnu souhvězdími Hadonoše, Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 16. září v 16 hodin prochází přízemím (vzdálenost Země-Měsíc: 360 000 km), 18. září ve 4 h 1 min je v úplňku. Ve dnech 14.-15.9. se promítá nedaleko planety Neptun, 16.9. poblíž Uranu. O den později prochází ve vzdálenosti zhruba 1° od hvězdokupy M 44 Jesličky.

Planety viditelné okem: na večerní obloze září nízko nad západojihozápadem velmi jasná Venuše (-4,1 mag, prochází souhvězdím Panny, koncem týdne vstoupí do Vah), nad západním obzorem výrazný Jupiter (-1,7 mag, Panna). Pozdě večer vychází planeta Mars (-1,4 mag, Beran), kolem půl třetí ráno Saturn (0,4 mag; promítá se do souhvězdí Raka nedaleko hvězdokupy Jesličky).

V tomto týdnu končí období viditelnosti přeletů Mezinárodní kosmické stanice. Nejjasnější přelet ISS můžeme pozorovat 12. září v době od 20 h 37 min do 20 h 41 min, stanice poletí zhruba od západu k východu souhvězdími Pastýř, Herkules, těsně mine hvězdu Vega v souhvězdí Lyry, proletí Labutí a do zemského stínu vstoupí v Pegasu.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.