Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Středa 10. září ve 22:30 SELČ
- od 8. do 14. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 9. září večer prochází na obloze poblíž planety Jupiter, v noci z 12. na 13.9. těsně kolem Neptunu. Měsíční úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min.
Z planet sluneční soustavy je nejlépe viditelný Jupiter (jasnost -2,5 mag). Najdeme ho snadno, po západu Slunce je nejjasnější "hvězdou" na obloze. Září nad jihem až jihozápadem, zapadá kolem půl jedné v noci. Prochází souhvězdím Střelce. Příznivé pozorovací podmínky nastávají u planety Uran (5,7 mag). 13.9. je v opozici se Sluncem, nad obzorem je celou noc. Den před opozicí se nejtěsněji přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 19,092 astronomické jednotky. K pozorování stačí malý triedr, planeta se pohybuje v souhvězdí Vodnáře poblíž hvězdy fí Aqr (4,2 mag). Z dalších planet je v menším dalekohledu viditelný Neptun (7,8 mag). Prochází souhvězdím Kozoroha, nejjasnější hvězdy v jeho okolí jsou delta Cap (2,9 mag) a gama Cap (3,7 mag). Mapku zašleme na požádání.
Až do 14. září jsou z území naší republiky pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, časové údaje včetně trajektorie letu můžete získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi. Nejjasnější přelet ISS bude v Praze viditelný 11.9. v době od 4 h 39 min do 4 h 43 min. Stanice se objeví v souhvězdí Kasiopeji, proletí Perseem, Vozkou, Blíženci, "zhasne" v souhvězdí Malého psa poblíž hvězdy Prokyon. Následující období večerních přeletů ISS začíná 20. září.

Zodiakální světlo z Beskyd

Zodiakální světlo vyfocené krátce po astronomickém soumraku. Úprava - redukce světelného znečištění.