Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Středa 10. září ve 22:30 SELČ
- od 8. do 14. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 9. září večer prochází na obloze poblíž planety Jupiter, v noci z 12. na 13.9. těsně kolem Neptunu. Měsíční úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min.
Z planet sluneční soustavy je nejlépe viditelný Jupiter (jasnost -2,5 mag). Najdeme ho snadno, po západu Slunce je nejjasnější "hvězdou" na obloze. Září nad jihem až jihozápadem, zapadá kolem půl jedné v noci. Prochází souhvězdím Střelce. Příznivé pozorovací podmínky nastávají u planety Uran (5,7 mag). 13.9. je v opozici se Sluncem, nad obzorem je celou noc. Den před opozicí se nejtěsněji přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 19,092 astronomické jednotky. K pozorování stačí malý triedr, planeta se pohybuje v souhvězdí Vodnáře poblíž hvězdy fí Aqr (4,2 mag). Z dalších planet je v menším dalekohledu viditelný Neptun (7,8 mag). Prochází souhvězdím Kozoroha, nejjasnější hvězdy v jeho okolí jsou delta Cap (2,9 mag) a gama Cap (3,7 mag). Mapku zašleme na požádání.
Až do 14. září jsou z území naší republiky pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, časové údaje včetně trajektorie letu můžete získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi. Nejjasnější přelet ISS bude v Praze viditelný 11.9. v době od 4 h 39 min do 4 h 43 min. Stanice se objeví v souhvězdí Kasiopeji, proletí Perseem, Vozkou, Blíženci, "zhasne" v souhvězdí Malého psa poblíž hvězdy Prokyon. Následující období večerních přeletů ISS začíná 20. září.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.