Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 37. týdnu 2008

Středa 10. září ve 22:30 SELČ
- od 8. do 14. září

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 10. září ve 22:30 SELČ. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha a Vodnáře. 9. září večer prochází na obloze poblíž planety Jupiter, v noci z 12. na 13.9. těsně kolem Neptunu. Měsíční úplněk nastává 15.9. v 11 h 13 min.
Z planet sluneční soustavy je nejlépe viditelný Jupiter (jasnost -2,5 mag). Najdeme ho snadno, po západu Slunce je nejjasnější "hvězdou" na obloze. Září nad jihem až jihozápadem, zapadá kolem půl jedné v noci. Prochází souhvězdím Střelce. Příznivé pozorovací podmínky nastávají u planety Uran (5,7 mag). 13.9. je v opozici se Sluncem, nad obzorem je celou noc. Den před opozicí se nejtěsněji přiblíží k Zemi, a to na vzdálenost 19,092 astronomické jednotky. K pozorování stačí malý triedr, planeta se pohybuje v souhvězdí Vodnáře poblíž hvězdy fí Aqr (4,2 mag). Z dalších planet je v menším dalekohledu viditelný Neptun (7,8 mag). Prochází souhvězdím Kozoroha, nejjasnější hvězdy v jeho okolí jsou delta Cap (2,9 mag) a gama Cap (3,7 mag). Mapku zašleme na požádání.
Až do 14. září jsou z území naší republiky pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, časové údaje včetně trajektorie letu můžete získat např. dotazem odeslaným na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi. Nejjasnější přelet ISS bude v Praze viditelný 11.9. v době od 4 h 39 min do 4 h 43 min. Stanice se objeví v souhvězdí Kasiopeji, proletí Perseem, Vozkou, Blíženci, "zhasne" v souhvězdí Malého psa poblíž hvězdy Prokyon. Následující období večerních přeletů ISS začíná 20. září.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.