Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu

Úkazy na obloze ve 37. týdnu

- od 10. do 16. září 2007

Měsíc je 11. září ve 14 h 44 min v novu, 15. září ve 23 hodin v odzemí (vzdálenost Země – Měsíc: 406 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí ze souhvězdí Panny, nastává 14.9.
Planety: Nejjasnější planetou večerní oblohy je Jupiter (jasnost -2,2 mag), promítá se do souhvězdí Hadonoše, zapadá po 22. hodině. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (0,1 mag), najdeme ho v souhvězdí Býka. Jeho jasnost stále stoupá a pozorovací podmínky se zlepšují. Ráno za svítání kolem čtvrté hodiny se na obloze objevuje velmi jasná Venuše (-4,5 mag); prochází jižní částí souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše je nízko nad obzorem v souhvězdí Lva pozorovatelný méně výrazný Saturn. Celou noc je viditelný Uran, vyhledat ho můžeme podle mapky v souhvězdí Vodnáře již malým triedrem. Neptun v sousedním souhvězdí Kozoroha zapadá za svítání.
Úkazy: 11. září nastává částečné zatmění Slunce, viditelné v Jižní Americe. U nás je nepozorovatelné.
Koncem týdne proletí v nejmenší vzdálenosti od Země kometa C/2007 H1 (McNaught). Promítá se do souhvězdí Velryby, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

Zapadající Merkur na Pardubicku

Planeta Merkur je asi půl hodiny před západem na snímku vlevo od žebříku na posed, nachází se asi 4° nad obzorem.