Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 37. týdnu

Úkazy na obloze ve 37. týdnu

- od 10. do 16. září 2007

Měsíc je 11. září ve 14 h 44 min v novu, 15. září ve 23 hodin v odzemí (vzdálenost Země – Měsíc: 406 tisíc km). V tomto týdnu prochází souhvězdími Lva, Panny a Vah. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spika, nejjasnější stálicí ze souhvězdí Panny, nastává 14.9.
Planety: Nejjasnější planetou večerní oblohy je Jupiter (jasnost -2,2 mag), promítá se do souhvězdí Hadonoše, zapadá po 22. hodině. Před půlnocí vychází načervenalý Mars (0,1 mag), najdeme ho v souhvězdí Býka. Jeho jasnost stále stoupá a pozorovací podmínky se zlepšují. Ráno za svítání kolem čtvrté hodiny se na obloze objevuje velmi jasná Venuše (-4,5 mag); prochází jižní částí souhvězdí Raka. Nedaleko Venuše je nízko nad obzorem v souhvězdí Lva pozorovatelný méně výrazný Saturn. Celou noc je viditelný Uran, vyhledat ho můžeme podle mapky v souhvězdí Vodnáře již malým triedrem. Neptun v sousedním souhvězdí Kozoroha zapadá za svítání.
Úkazy: 11. září nastává částečné zatmění Slunce, viditelné v Jižní Americe. U nás je nepozorovatelné.
Koncem týdne proletí v nejmenší vzdálenosti od Země kometa C/2007 H1 (McNaught). Promítá se do souhvězdí Velryby, je však viditelná jen většími hvězdářskými dalekohledy.

Airglow

NIkon d750 + Samyang 24 na Star Adventurer montáži. Panorama na oblohu je ze 6 single shotů 30 sekund, spodek 50 sekund, nasvětlen polskými městy.