Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu (18. - 24.9.2006)

Úkazy na obloze ve 38. týdnu (18. - 24.9.2006)

Slunce vstupuje 23.9. v 6 h 3 min do znamení Vah. Nastává podzimní rovnodennost, začíná astronomický podzim.

Měsíc je 22. září ve 13 h 45 min v novu. V tomto týdnu prochází souhvězdími Raka, Lva a Panny. 18.9. ráno se promítá poblíž hvězdokupy M 44 - Jesličky, 19.9. ráno projde kolem Saturnu, 21.9. poblíž Venuše. Konjunkce Měsíce s hvězdou Spika v souhvězdí Panny nastává 24.9.

Planety viditelné okem: Jasná Venuše (-3,9 mag, prochází souhvězdím Lva) září za svítání velmi nízko nad východním obzorem. Nedaleko ní je pozorovatelný Saturn (0,5 mag, Lev). Večer po západu slunce je v nevelké výšce nad jihozápadem viditelný Jupiter (-1,9 mag, Váhy), koncem týdne zapadá již kolem půl deváté.

Zajímavé úkazy: 22.9. nastává prstencové zatmění Slunce, u nás nepozorovatelné ani jako částečné.

atlas oblohyPřevzato: Hvězdárna v Úpici

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.