Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu

Úkazy na obloze ve 38. týdnu

– od 17. do 23. září 2007

Slunce vstupuje 23.9. v 11 h 51 min do znamení Vah. Nastává podzimní rovnodennost, začíná astronomický podzim.
Měsíc je 19. září v 18 h 48 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, jižní částí souhvězdí Hadonoše, Střelcem a Kozorohem. 18.9. a 19.9. večer se promítá poblíž Jupitera, nedaleko této dvojice svítí nejjasnější objekt souhvězdí Štíra, načervenalá hvězda Antares.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše (jasnost -4,5 mag) je nejvýraznějším objektem ranní oblohy, září od půl čtvrté ráno nad východem. Načervenalý Mars (0,0 mag) je viditelný většinu noci kromě večera, promítá se do souhvězdí Býka poblíž hranice s Blíženci. Koncem týdne vychází o půl jedenácté večer. Jupiter (-2,1 mag) je pozorovatelný až do 22. hodiny nízko nad jihozápadním obzorem. Prochází souhvězdím Hadonoše. Saturn ve Lvu svítí ráno nízko nad východem poblíž hvězdy Regulus.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Informace o trajektorii letu a časové údaje lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.