Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 38. týdnu

Úkazy na obloze ve 38. týdnu

– od 17. do 23. září 2007

Slunce vstupuje 23.9. v 11 h 51 min do znamení Vah. Nastává podzimní rovnodennost, začíná astronomický podzim.
Měsíc je 19. září v 18 h 48 min v první čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Vah, Štíra, jižní částí souhvězdí Hadonoše, Střelcem a Kozorohem. 18.9. a 19.9. večer se promítá poblíž Jupitera, nedaleko této dvojice svítí nejjasnější objekt souhvězdí Štíra, načervenalá hvězda Antares.
Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše (jasnost -4,5 mag) je nejvýraznějším objektem ranní oblohy, září od půl čtvrté ráno nad východem. Načervenalý Mars (0,0 mag) je viditelný většinu noci kromě večera, promítá se do souhvězdí Býka poblíž hranice s Blíženci. Koncem týdne vychází o půl jedenácté večer. Jupiter (-2,1 mag) je pozorovatelný až do 22. hodiny nízko nad jihozápadním obzorem. Prochází souhvězdím Hadonoše. Saturn ve Lvu svítí ráno nízko nad východem poblíž hvězdy Regulus.

V tomto týdnu jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Informace o trajektorii letu a časové údaje lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz, příp. na stránkách www.heavens-above.com.

Geminida 2017