Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 39. týdnu

Úkazy na obloze ve 39. týdnu

- od 24. do 30. září 2007

Měsíc prochází souhvězdími Kozoroha, Vodnáře, Ryb, Berana a Býka; koncem týdne se promítá poblíž hvězdokupy M 45 – Plejády. 26. září ve 21 h 45 min je Měsíc v úplňku, 28. září prochází přízemím, tedy v nejmenší vzdálenosti od Země (359 tisíc km).
Planety viditelné okem: nejjasnější planetou na obloze je Venuše. Vychází před půl čtvrtou ráno, pohybuje se ve Lvu nedaleko nejjasnější stálice tohoto souhvězdí, hvězdy Regulus. Poblíž se nachází také méně výrazný Saturn (jasnost 0,7 mag). 24. září dosahuje Venuše nejvyšší jasnosti (–4,5 mag). Na večerní obloze svítí nízko nad jihozápadem až do půl desáté planeta Jupiter (-2,1 mag). Pozdě večer, počátkem týdne kolem půl jedenácté, vychází načervenalý Mars (-0,1 mag). Promítá se na hranici souhvězdí Býka a Blíženců.

Počátkem týdne jsou dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS, období viditelnosti v měsíci září končí 27.9. Další období viditelnosti večerních přeletů začíná 5.10.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.