Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Měsíc je 29. ledna v 15 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 23. a 24. ledna ráno jej spatříme poblíž Jupiteru, následující noc se promítá poblíž hvězdy Antares ve Štíru. Konjunkce Venuše s Měsícem nastává 28.1.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný, 26.1. je v horní konjunkci se Sluncem. Velmi jasná Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se objevuje koncem týdne za svítání nízko nad jihojihovýchodem, celý týden se promítá do souhvězdí Střelce. Planeta Mars (0,0 mag, Beran) zapadá kolem půl třetí ráno, výrazný Jupiter (-2,0 mag, Váhy) vychází dvě hodiny po půlnoci. Saturn (-0,2 mag, Rak) je 27. ledna v opozici se Sluncem, nad obzorem je po celou noc; prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.