Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Úkazy na obloze ve 4. týdnu (23. - 29. ledna 2006)

Měsíc je 29. ledna v 15 h 14 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše, Střelce a Kozoroha. 23. a 24. ledna ráno jej spatříme poblíž Jupiteru, následující noc se promítá poblíž hvězdy Antares ve Štíru. Konjunkce Venuše s Měsícem nastává 28.1.

Planety viditelné okem: Merkur je nepozorovatelný, 26.1. je v horní konjunkci se Sluncem. Velmi jasná Venuše (zdánlivá hvězdná velikost -4,4 mag) se objevuje koncem týdne za svítání nízko nad jihojihovýchodem, celý týden se promítá do souhvězdí Střelce. Planeta Mars (0,0 mag, Beran) zapadá kolem půl třetí ráno, výrazný Jupiter (-2,0 mag, Váhy) vychází dvě hodiny po půlnoci. Saturn (-0,2 mag, Rak) je 27. ledna v opozici se Sluncem, nad obzorem je po celou noc; prochází poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd