Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 40. týdnu (3. - 9. října 2005)

Úkazy na obloze ve 40. týdnu (3. - 9. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 40. týden (3.10.-9.10.2005).

Měsíc prochází tento týden souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. 7.10. večer jej spatříme vlevo od Venuše. 3. října ve 12 h 28 min je novu; nastává zatmění Slunce pozorovatelné i z našich šířek.

Planety: na večerní obloze září nízko nad jihozápadem velmi jasná Venuše (-4,2 mag, tento týden přechází ze souhvězdí Váhy do Štíra), zapadá již před osmou hodinou večer. V tu dobu vychází načervenalý Mars (-1,8 mag, pohybuje se na hranici Býka a Berana). Hodinu po půlnoci vychází Saturn (0,4 mag, spatříme ho v Raku nedaleko hvězdokupy M 44 Jesličky). Planety Uran (5,7 mag, Vodnář) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh) jsou nejlépe viditelné dalekohledem v první polovině noci.

Zajímavé úkazy: v pondělí 3.10. nastává prstencové zatmění Slunce, u nás viditelné jako částečné. Zatmění začíná krátce po desáté hodině, skončí kolem půl jedné. Největší fáze zakrytí slunečního kotouče Měsícem (53 procent) nastává zhruba ve čtvrt na dvanáct letního času. Nejbližší další zatmění Slunce uvidíme z našich šířek 29. března 2006.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.