Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 40. týdnu

Úkazy na obloze ve 40. týdnu

- od 1. do 7. října 2007

Měsíc je 3.10. ve 12 h 6 min v poslední čtvrti. V tomto týdnu prochází souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. 3. října ráno se promítá nedaleko planety Mars, 5. října ráno poblíž hvězdokupy M 44 Jesličky v souhvězdí Raka. 7. října za svítání vytváří Měsíc na obloze zajímavé seskupení s Venuší, Saturnem a hvězdou Regulus.

Planety: Merkur je nepozorovatelný. Velmi jasná Venuše vychází po třetí hodině ráno. Je - po Měsíci – nejjasnějším objektem ranní oblohy, září vysoko nad východem. Nedaleko Venuše se promítá také planeta Saturn. Na večerní obloze září nízko nad jihozápadem Jupiter, načervenalý Mars v Blížencích vychází dvě hodiny před půlnocí, nejlépe je pozorovatelný ve druhé polovině noci.

Zajímavé úkazy: 7.10. ráno nastane zákryt hvězdy Regulus Měsícem. Úkaz je viditelný za denního světla, k jeho sledování je nutné použít dalekohled. Večerní zákryt Saturnu Měsícem týž den není z našeho území pozorovatelný.

Koncem týdne jsou dobře viditelné přelety Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Informace a časové údaje lze získat např. dotazem na elektronické adrese preletyiss@seznam.cz

Za soumraku a za svítání je možné malými dalekohledy pozorovat kometu C/2007 F1 (Loneos). Kometa se pohybuje souhvězdím Vlasy Bereniky směrem k souhvězdí Pastýře.

Ráno za svítání je nízko nad obzorem i v menších dalekohledech viditelná kometa C/2007 F1 (LONEOS). Promítá se do souhvězdí Vlasy Bereniky poblíž hvězdokupy Melotte 111. Nejlépe bude pozorovatelná v druhé polovině října.

kulová hvězdokupa M15