Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu (10. - 16. října 2005)

Úkazy na obloze ve 41. týdnu (10. - 16. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 41. týden (10.10.-16.10.2005).

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 10. října ve 21 h 1 min je v první čtvrti, 14. října v 16 h v odzemí, prochází ve vzdálenosti 365 tisíc km od Země. Konjunkce Uranu s Měsícem nastává 14.10.

Planety:Venuše září za večerního soumraku velmi nízko nad jihozápadem, pohybuje se na hranici Štíra a Hadonoše nedaleko hvězdy Antares; její jasnost dosahuje -4,2 mag. Načervenalý Mars (-2,0 mag, přechází ze souhvězdí Býka do Berana) vychází již před půl osmou večer, planeta Saturn (0,4 mag, Rak) po půlnoci. V první polovině noci jsou nad obzorem planety Uran (5,7 mag, Vodnář; zapadá až k ránu) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).

Tento týden jsou dobře pozorovatelné jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a data přeletů lze získat na adrese www.heavens-above.com, příp. dotazem na e-mailové adrese preletyiss@seznam.cz