Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 41. týdnu (10. - 16. října 2005)

Úkazy na obloze ve 41. týdnu (10. - 16. října 2005)

Přehled astronomických úkazů na 41. týden (10.10.-16.10.2005).

Měsíc se v tomto týdnu promítá do souhvězdí Střelce, Kozoroha, Vodnáře a Ryb. 10. října ve 21 h 1 min je v první čtvrti, 14. října v 16 h v odzemí, prochází ve vzdálenosti 365 tisíc km od Země. Konjunkce Uranu s Měsícem nastává 14.10.

Planety:Venuše září za večerního soumraku velmi nízko nad jihozápadem, pohybuje se na hranici Štíra a Hadonoše nedaleko hvězdy Antares; její jasnost dosahuje -4,2 mag. Načervenalý Mars (-2,0 mag, přechází ze souhvězdí Býka do Berana) vychází již před půl osmou večer, planeta Saturn (0,4 mag, Rak) po půlnoci. V první polovině noci jsou nad obzorem planety Uran (5,7 mag, Vodnář; zapadá až k ránu) a Neptun (7,9 mag, Kozoroh).

Tento týden jsou dobře pozorovatelné jasné přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS. Bližší informace a data přeletů lze získat na adrese www.heavens-above.com, příp. dotazem na e-mailové adrese preletyiss@seznam.cz

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.